In dit interview zijn er twee enthousiaste ondernemers aan het woord, die vol passie over hun bedrijf vertellen. Deze keer nemen we een kijkje achter de schermen bij Kamst Mode. Een bekende winkel in ons tweelingdorp met een moeilijk coronajaar achter de rug. Een jaar vol uitdagingen maar ook een jaar vol nieuwe ontwikkelingen en innovatie die hun zelfs een Passion Star Award heeft opgeleverd!
75 jaar geleden, in 1946 is Kamst Mode ontstaan in Erica. Opa Koos Kamst is vlak na de oorlog aan huis begonnen als koopman. Na de oorlog was er een schrijnend tekort aan werkelijk álles en opa Kamst kocht en verkocht alles wat hij kon vinden. Hij ging met zijn motor met zijspan op pad en kocht allerlei zaken onderweg op en verkocht deze weer in Erica. Zijn eenmanszaak groeide en in 1949 werd het pand in Nieuw-Amsterdam gekocht. Toentertijd waren er nog maar een paar winkels in Nieuw-Amsterdam en Koos verkocht vooral mannenmode, damesmode, bruids-en kinderkleding. Later hebben de zoons van Koos, Koos jr en Wolter het modebedrijf overgenomen. In 2000 is de naam van Koos Kamst overgegaan in Kamst Mode.
Inmiddels staat de derde generatie aan het roer met Bas Kamst (42 jaar) en zijn vrouw Vanessa (41 jaar). In 2014 hebben ze Kamst Mode overgenomen. Ze zijn inmiddels 20 jaar samen waarvan 10 getrouwd. Samen hebben ze een dochter van 6 en een zoon van 3.
Was ondernemer altijd al iets wat je wilden worden?
“Ja,” zegt Bas volmondig. “Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin en het ondernemen zat er al jong in. Ik had als kind al een eigen mini-onderneming in auto’s wassen. Ik heb de opleiding MDS (Middelbare Detailhandel School) en heb in Groningen Ondernemersschap & Manament (commerciële Economie) gestudeerd. Na mijn studie ben ik als accountmanager bij Brunel gaan werken. Ooit was het de bedoeling om de zaak van mijn ouders over te nemen maar op dat moment zat ik ook erg op mijn plek bij Brunel. Bij Brunel is mijn passie voor medewerkers ontstaan. Het was mijn werk om het beste in medewerkers naar boven te halen. Bij Brunel had ik ook veel doorgroeimogelijkheden waardoor voor mij Kamst Mode wat meer naar de achtergrond was verdwenen. Totdat mijn vader vroeg of ik voor hem wilde komen werken. Dat was op dat moment een lastige beslissing. Ik gaf een succesvolle baan bij een beursgenoteerd bedrijf op om ondernemer te gaan worden. Maar achteraf heb ik daar geen moment spijt van gehad en heb ik ook heel veel kennis die ik bij Brunel heb opgedaan mee kunnen nemen in mijn huidige werk.”
Voor Vanessa ligt het iets anders. Ook zij is naar de MDS gegaan en daar heeft ze Bas leren kennen. “Na de MDS heb ik HEAO Commerciële Economie gestudeerd. Daarna ben ik verschillende sales-functies gehad. In de horeca én in mode. Toen mijn schoonvader wilde stoppen met de inkoop heeft hij mij gevraagd om zijn taak over te nemen. Die vraag kwam voor mij op het juiste moment. Onlangs is mijn schoonmoeder met pensioen gegaan, maar we hebben bijna 12 jaar samen de inkoop gedaan. Uiteindelijk bepaald de klant of de inkoop geslaagd is. Dat is keer op keer weer spannend. Wat mij een kick geeft? Als een klant écht blij wordt van hetgeen zij heeft uitgekozen.”
Hoe bevalt het samenwerken met je partner?
“Eigenlijk vinden we dit allebei erg leuk,” zegt Bas. “Soms hoor je wel eens, ik moet er niet aan denken om met mijn partner samen te werken maar bij ons gaat het juist erg goed. Ik ben meer van het risico’s nemen en Vanessa is meer van zekerheid en dat zorgt bij ons voor een goede balans.” Vanessa beaamt dit: “We vullen elkaar ook zakelijk aan, dat werkt perfect. Doordat ik met regelmaat op inkoop ben én omdat we meerdere winkels hebben treffen we elkaar veelal pas bij het avondeten weer.”
Hoe zijn jullie werkzaamheden precies verdeeld?
“Bas zorgt vooral voor de grote lijnen en de strategische kant van Kamst Mode,” zegt Vanessa. “Samen met zijn rechterhand Natascha Schuurhuis houdt hij zich ook volop bezig met het personeelsbeleid, het invullen van de vacatures en bovenal de persoonlijke ontwikkeling van alle medewerkers. “Ik richt mij op de inkoop en alles wat daarbij komt kijken. Waar mogelijk sta ik natuurlijk ook in de winkels én presenteer ik iedere woensdagavond om 19.30 uur de live modeshow op Facebook. Op het gebied van marketing doen Bas en ik veel samen. Onze vormgever geeft letterlijk vorm aan Bas z’n ideeën en schrijft de teksten.
Is de mode de laatste jaren erg veranderd?
“Damesmode verandert elk jaar,” zegt Vanessa. “Als de wereld veranderd dan veranderd de mode ook. De laatste jaren wordt er meer aandacht gegeven aan mode voor de bovenkant van het lichaam, de torso. Dit omdat selfies en zoommeetings orde van de dag zijn. Op het gebied van broeken is een duidelijke verschuiving van skinny naar wijde pijpen waarneembaar. En waar je vroeger alleen een zomer- en een wintercollectie had, krijgen we nu dagelijks nieuwe collectie binnen. En dat is heel leuk want zo kunnen we met onze facebookmodeshows elke week weer wat nieuws laten zien.”
Wat zijn de laatste trends op het gebied van mode?
“Aan bijna ieder kledingstuk is tegenwoordig iets leuks te ontdekken. In de bovenstukken zien we veel pofmouwen, ballonmouwen en subtiele ruches. Er zijn veel kleine bloemprintjes en ruiten. Dit seizoen zijn de gilets en spencers helemaal terug van weggeweest. Het heeft even geduurd, maar de wijde pijpen worden door de mode ook weer helemaal omarmt.
Welke merken voeren jullie?
“Met onze collectie richten wij ons op drie generaties: vanaf 25/30 jaar ongeveer. Wij voeren zo’n 40 merken: van Lofty Manner en Moss Copenhagen, tot aan Geisha, Opus, Studio Anneloes, Enjoy, Betty Barclay en Frank Walder.
Coronatijd was voor veel ondernemers een zware tijd. Hoe hebben jullie deze periode beleefd?
“Het was een pittige periode,” zegt Bas. “Op dat moment zat ik in de overlevingsstand. We hebben 5 winkels die moesten draaien en ik was alleen maar bezig om het hoofd boven water te houden. Onze medewerkers hebben in deze periode echt het verschil gemaakt. Ze boden aan om vakantiedagen in te leveren of pakketjes aan huis te gaan bezorgen. Dit was hartverwarmend want in deze tijd werd echt duidelijk wat voor hecht team we zijn en dat de medewerkers een groot hart voor de zaak hebben. Hierin hebben wij ook echt in geïnvesteerd. De medewerkers staan voor ons op één en het is geweldig dat je dat op zo’n moment ook terug krijgt.”
Om het hoofd boven water te houden zijn er ook veel nieuwe initiatieven bedacht.
“We moesten wel, we hadden geen keuze. We zijn gestart met de modeshows op facebook die ontzettend goed aanslaan. Vanessa zag het oorspronkelijk niet zo zitten om deze presentaties te doen, maar zij doet de presentatie van deze shows ontzettend goed. Daarnaast zijn we met een webshop gekomen en hebben we vele andere acties gedaan. Door deze nieuwe initiatieven zijn we zelfs genomineerd voor de Passion Star Award en uiteindelijk zelfs uit winnaar uit de bus gekomen.”
Wat is de Passion Star Award precies?
“De EK Passion Star is de prijs voor passie in de detailhandel en wordt al sinds 2011 jaarlijks uitgereikt. De winkel wint de Passion Star in de categorie voor creativiteit in tijden van nood. Wij zijn genomineerd door onze eigen medewerkers. Uit Nederland waren er maar 3 bedrijven genomineerd waarvan 16 bedrijven totaal. Wij zijn heel trots dat wij deze Award hebben mogen winnen. Dit is een kroon op je werk en geeft aan dat we op de goede weg zitten. Voorheen zagen we altijd andere hele grote bedrijven winnen. Het is een enorme eer dat wij deze Award nu in ontvangst mogen nemen.”
Wat maakt Kamst Mode anders dan andere modezaken?
“Wij vinden het belangrijk dat klanten zich welkom voelen bij Kamst Mode,” zegt Vanessa. “Daarnaast gaan we samen met de klant op zoek naar wat het beste bij haar past. Wij hebben geen standaard verkopers die zeggen: “Dit staat je leuk, dat moet je kopen.” Maar wij kijken echt naar de klant en proberen de klant ook te leren kennen. We willen weten waar je precies naar op zoek bent of voor welke gelegenheid je iets nodig hebt. We adviseren onze klanten met kledingstukken die het beste voor die gelegenheid zijn en ook het beste bij hun figuur past. Ook geven we advies in welke kledingstukken goed met elkaar te combineren zijn, zodat de klanten meer dan tevreden de winkel uitgaan en met iets thuiskomen waar ze echt heel blij mee zijn. Maar ook als een klant alleen even wil rondkijken is deze natuurlijk welkom bij ons. Het gaat om een fijne winkelervaring die onze medewerkers aan onze klanten geven.
Vacatures
Kamst Mode is opzoek naar nieuwe medewerkers, ook wel Blijmakers en Verschilmakers genoemd. “We willen van de hiërarchie binnen onze winkel af,” zegt Bas. Wij vinden het juist belangrijk dat iedereen haar eigen verantwoordelijkheden heeft.” “Doen waar je goed in bent en je talent ontwikkelen, dat is waar wij voor staan.” Is dit iets wat jou aanspreekt? Solliciteren kan via kamstmode.nl
Modeshows
De facebookmodeshows worden elke woensdagavond gehouden om 19.30 uur op de Facebookpagina van Kamst Mode: facebook.com/kamstmode
Website: kamstmode.nl
Adres: Vaart Z.Z. 54, te Nieuw-Amsterdam
Telefoon: 0591 55 13 10
Email: klantenservice@kamstmode.nl
Tekst en Fotografie: Yvonne Wieringa, Reclamebureau Droom van het Platteland te Zandpol